Grundloven af 2. juni 1849

Maks. antal deltagere: 50
Varighed op til (timer): 3
Pris (ekskl. moms): 5000
Læringsrollespil, anbefalet målgruppe: Grundskole 7-9. kl., Gym. Historie A

grundloven af 2 juni 1849

Lær om de fem F’er

I 1848 mødes Grundlovsudvalget for at diskutere teologen og politikeren D.G. Monrads udkast til en grundlov for Danmark. Da Kong Chr. VIII døde, fik hans søn ordre til at lave en forfatning (grundlov) for Danmark, så enevælden kunne afsluttes. Frederik VII’s forfatningsforslag blev dog ikke godtaget, og Mon­rad endte med at skrive et udkast til den nye “grundlov”, der til sidst blev godkendt af Den Grundlovgivende Rigsforsamling.

Ved at spille rollerne som medlemmer af Grundlovsudvalget stifter eleverne indgående bekendtskab med den danske forfatning og dens historie, hvilket giver dem en dybere forståelse for vigtigheden af dokumentet og dets historiske rolle.

Mål:

Anbefalet målgruppe: 7-9 klasse i folkeskolen

Kanonstykket: Grundloven 1849

Perspektivering til fødslen af revolutioner for demokratiets udbredelse. Forståelse for samfundsændringer ved skift fra enevælde til konstitutionelt demokrati. Perspektivering til kanonstykket Stormen på Dybbøl 1864 samt refleksion af den religiøse nationalisme der styrede Danmark mellem 1849 og 1864.

Anbefalet målgruppe: Historie A

Kernestof: 1776-1914: Brud og tradition, dansk demokrati og national identitet.

Perspektivering til det moderne demokrati, samt refleksion over fødslen af Europas demokrati. Samspil med samfundsfag i forhold til skabelsen af den danske grundlov, samt et kig på de dansk religiøse fanatisme og troen om gudsfolk.

Forespørgsel: Grundloven af 2. juni 1849

1000 tegn tilbage