Hvorfor rollespil?

Mulighederne er utallige for bedre oplevelser, læring og udvikling med rollespil. Rollespil kan tilpasses, så det passer til formål og målgruppen – fra femårige til voksne, fra sjov til alvor, fra børnefødselsdage til teambuilding. Du får eksempler på inspiration til forskellige typer af rollespil her - men kontakt os, hvis du vil høre om dine muligheder.

Eksempler på, hvad rollespil kan gøre for jer:

 I denne video forklares hvorfor og hvordan rollespil kan bruges som led i undervisning. Projektet er del af forskning som du kan læse om her

Se eksempler på på forskellige rollespilsarrangementer vi har deltaget i:

Russisk spionskole for 150 FOA-elever

Lav-et-sværd guide for Miljøstyrelsen

Københavner-event for 70 Sitecore-ansatte

Konfirmandtræf for 3.000 konfirmander

Mytologisk rollespil på grønlandske skoler

Politisk rollespil for Discovery Channel/TLC

Artikler om rollespil

Rollespil gør religionsstrid lyslevende. En artikel fra fagbladet Folkeskolen

"Forsker: Rollespil virker - også i folkeskolen". En artikel fra fagbladet Folkeskolen

"Rollespil er ikke altid ansigtsmaling og træsværd". En artikel fra fagbladet Folkeskolen

”Rollespil gør lærere, elever og pædagoger bedre til at samarbejde i klassen.”  En artikel fra Fagbladet Folkeskolen (se fra side 8)

”Rollespil ryster alle sammen” – om inklusion og fællesskab

”Læring i eksterne miljøer styrker motivationen” En artikel baseret på bachelorprojekter om rollespil som led i undervisningen

”Rollespil giver lyst til læring” Om projektet Skole i 200 år hvor Rollespilsakademiet bidrog med undervisningsrollespil

”Hovedvinder startede tredje verdenskrig med sin 8.-klasse” Hovedvinder af Politikens Undervisningspris brugte rollespil og medbestemmelse i undervisningen

”Ich weiß, wer die Mörderin ist” Hvordan rollespil involverer eleverne i tyskundervisningen

”Orker og elver” Artikel fra Børn & Unge om gevinster i rollespil og de pædagogiske muligheder

”Rollespil og sociale kompetencer” Bachelorprojekt fra pædagoguddannelsen i Viborg

Forskning om rollespil:

”LÆRINGSROLLESPIL STYRKER ELEVERS MOTIVATION OG FAGLIGHED” Konklusioner fra forskningsprojekt om læringsrollespil

Antologien ”Rollespil i æstetisk, pædagogisk og kulturel sammenhæng”
Beskrivelse: Antologi der belyser rollespillets særlige form og karakteristika gennem konkrete analyser og teoretiske overvejelser samt analyserer rollespil som en sammensat aktivitet, der både er teater, historiefortælling, selviscenesættelse, pædagogik og selvmobiliserende fritidskultur.

Kan læses online her:
https://ereolen.dk/ting/object/870970-basis:51538242

”Forskning i rollespil udfordrer tidens målstyringstrend” Om forskningsprojektet af Lis Gjedde

Formidlingskonference 2014. Oplæg fra konferencen:

Erfaringerne ved forskning i læringsrollespil

Elevernes perspektiv

Æstetiske læreprocesser og matematik

Læreren som spilleder

Læringsrollespil i enkeltfag og tværfagligt

Spilbaseret undervisning i dansk/historie

Skoler/Efterskoler som bruger rollespil:

Østerskov Efterskole

EPOS Efterskole