Hvorfor rollespil?

Hos Rollespilsakademiet har vi arbejdet for at udbrede rollespil siden firmaets begyndelse. Både som underholdning men bestemt også som pædagogisk værktøj. Her kan du læse om, hvad rollespil kan, og hvad deltagerne får ud af at deltage i rollespilsaktiviteter. 

Rollespil har eksisteret som fritidsbeskæftigelse i Danmark i over 20 år og har nu vokset sig så stort, at der eksisterer over 55 lokalforeninger der arrangerer rollespil til både børn og voksne.

Og det er ikke tilfældigt, at fænomenet er blevet så populært som det er. Rollespil er, som både hobby og værktøj, inkluderende. For når vi tager et kostume på, er vi ikke længere os selv. Vi kan blive til en, der er modigere, eller mindre genert end vi plejer at være. På den måde bliver der skabt et frirum, hvor alle er lige og hvor det, der normalt skiller dig ud fra mængden, kan være lige netop det, der skal til for at løse plottet og besejre det onde.  Vi kalder det sværdpædagogik, og vores erfaring er, at det virker. Uanset aldersgruppe, erfaring og baggrund.

Men vigtigst af alt er Rollespil sjovt! Det er legende, aktivt og underholdende og kan afholdes i et klasseværelse, i den lokale park, eller en skov. Det er en fantastisk måde at få børn og unge ud at bevæge sig på. Samtidig med at det spiller ind i de elementer af film og spil, de kender fra deres hverdag. For i stedet for at følge helten foran skærmen, er vi i et rollespil selv helten, og vi bestemmer selv, hvad vej vi vil gå.

Flere studier har målt at det, at deltage i et rollespil, uanset temaet, øger deltagernes empati for dem, der er anderledes end dem selv. Dermed lærer deltagerne, at være kritiske overfor problematiske samfundsmæssige diskurser, og hvordan disse kan påvirke deltagernes egen opførsel. For når vi spiller en rolle, der er anderledes fra os selv, går vi bogstaveligt talt en tur i andre menneskers sko, hvilket bevidst eller ubevidst tvinger os til, at sætte os ind i andre menneskers tanker og følelser.

Alt dette gør rollespil til et enormt stærkt værktøj til brug i undervisningen, hvor det især favner de børn, der har svært ved den traditionelle tavleundervisning. I et læringsspil bruger man nemlig hele kroppen, og der er lige så meget brug for de stærke fysiske elever som de stille tænkende elever. Der er ingen grænser for, hvordan rollespil kan implementeres, og hvilke fag der kan gøre brug af denne læringsmetode. Forneden kan du læse mere om den nyeste forskning på området samt artikler om, hvordan andre har brugt rollespil i undervisningen.

Forskning på området

Det gode unge liv – Hvordan fremmer vi det (2017)

Forskningsrapport udarbejdet af Institut for Lykkeforskning for Nordea Fonden, viser hvordan rollespil, kan gøre unge mennesker mere lykkelige.  Som eksempel viste undersøgelsen, hvordan 55% af deltagerne rapporterede at de generelt var mere tilfredse med deres liv, efter at have deltaget i projektet.

Især udtalte deltagerne hvordan, deres deltagelse i projektet havde øget deres selvtillid, og givet dem værktøjer, de kunne bruge til at løse problemstillinger i deres hverdag. Ligesom at deres deltagelse i projektets forskellige aktiviteter, havde givet dem en følelse af anerkendelse for deres egne unikke talenter og evner.

Link til den fulde rapport her: https://nordeafonden.dk/sites/nordeafonden.dk/files/media/documents/filer/det_gode_unge_liv/det_gode_unge_liv_rapport_nov2017.pdf

Rollespilsprojektet (2011-2014)

Rollespilsprojektet var et 3 årigt forskningsprojekt, udarbejdet af Lisa Gjedde (PHD) fra AAU i samarbejde med Østerskov Efterskole – Danmarks første rollespilsefterskole.

Projektet udmundede i en hjemmeside - https://rolle-spil.com en interaktiv inspirationsbog og en side med information om, hvordan folkeskolelærere selv kan inddrage rollespil i undervisningen.

Se desuden nedenstående video, der fortæller om, hvordan læringsspil kan bruges som alternativ til den klassiske tavleundervisning.

 

Artikler om rollespil

Her kan du læse et lille udpluk af artikler om brugen af rollespil i undervisning og som pædagogisk værktøj.

 

Rollespil skærper elevers matematiske forståelse (2018)

https://www.randers.dk/nyheder/rollespil-skaerper-elevers-matematiske-forstaaelse

Artikel om en 4. Klasse på Munkholmskolen, der har rollespil som en fast del af deres matematik undervisning -  ”Rollespil som undervisningsform sætter eleverne i stand til at kunne forudse, hvilke konsekvenser deres valg fremadrettet vil medføre.”

 

Rollespil gør religionsstrid lyslevende (2017)

https://www.folkeskolen.dk/617270/rollespil-goer-religionsstrid-lyslevende

Artikel omhandlede et stort tværfagligt rollespil, afholdt af de folkekirkelige skoletjenester på Sjælland og Lolland -  ”

 

Rollespil ryster alle sammen (2017)

https://backend.folkeskolen.dk/~/2/9/folkeskolen12x17.pdf - S. 8-12

Artikel om Viby Skolens årlige rollespil for indskolingen – ”Det giver rummelighed og et tilhørsforhold. Uanset om man spiller med eller imod hinanden, så samles man i en flok, når skyggekrigerne kommer.”

 

Hovedvinder startede tredje verdenskrig med sin 8. Klasse (2016)

https://www.folkeskolen.dk/587012/hovedvinder-startede-tredje-verdenskrig-med-sin-8-klasse

Artikel om vinderen af Politikens Undervisningspris 2016 Carina Forsberg Nielsen, der bruger rollespil som en del af hendes historieundervisning – ”Med rollespil skal de selv tage stilling til historien. De skal tage nogle valg, påtage sig en rolle og forestille sig, hvordan det har været. Det er deres valg, der fører historien videre frem"